WebWakka -käyttöohje

2.2.9.1 Ensin rekisteröityminen Maventan verkkopalveluun


Webwakan laskuttajatietoihin täytyy tallentaa kirjanpidon yrityksen verkkolaskuosoite ja Maventan luomat API-avain (Maventa) ja Yrityksen UUID (Maventa) -tunnukset, jotta myyntilaskuja voi lähettää verkkolaskuina Maventan kautta.  Saadakseen tarvittavat tunnukset Webwakan käyttäjän tulee ensin rekisteröityä Maventan verkkopalvelussa verkkolaskujen välityspalvelun käyttäjäksi. Tämä tapahtuu perustamalla kirjanpidon yritykselle Maventa tili osoitteessa https://secure.maventa.com/login. Sivulla olevasta Kyllä kiitos, rekisteröidy nyt -linkistä avautuu näyttö, jossa täydennetään rekisteröitymiseen tarvittavat tiedot ja klikataan Rekisteröi uusi käyttäjä ja yritys. Maventan verkkopalveluun kirjautuminen edellyttää älypuhelimeen ladattavan turvalukusovelluksen käyttöä.




Rekisteröitymisen jälkeen Maventa lähettää sähköpostiin vahvistusviestin, jonka linkistä aktivoidaan käyttäjätili.



Maventan verkkopalveluun kirjautuminen on kaksivaiheinen. Ensimmäisellä sisäänkirjautumisella Maventa neuvoo asentamaan sovelluskaupasta älypuhelimeen Google Authenticator -turvalukusovelluksen.  Käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi sisäänkirjautumisen yhteydessä kysytään vaihtuva 6-numeroinen turvaluku turvalukusovelluksesta. Kaksivaiheisen vahvistuksen käyttöönotto tapahtuu seuraamalla Maventan esittämiä ohjeita:




Vaiheessa 3/5 näytöllä olevaan kenttään lisätään 6-numeroinen tunnusluku Authenticator -sovelluksesta ja klikkataan Jatka -painiketta.





Seuraavan kerran kun kirjautuu Maventan verkkopalveluun, sisäänkirjautumisen yhteydessä voi määrittää, että ohjelma kysyy turvaluvun vain kerran kuukaudessa, kun jatkossa kirjautuu ohjelmaan samalla laitteella. Avoimeen kenttään lisätään 6-numeroinen turvaluku ja kun valitsee vihreän vahvistuspalkin alle olevan valintalaatikon ja klikkaa vihreää vahvistuspalkkia, turvalukua ei kysytä joka kirjautumisella:



Maventa tilin asetukset täytyy määritellä, kun Maventan verkkopalveluun kirjautuu ensimmäisen kerran. Asetuksia voi muuttaa tarvittaessa myöhemmin. Kun yrityksen tiedot on ohjatusti täydennetty ja tallennettu, Maventa luo Webwakkaan tarvittavat API-avain ja Yrityksen UUID -tunnukset. Tunnukset näkee Maventassa Asetukset -sivulla:



Yrityksen verkkolaskuosoitteen näkee Maventan Asetukset -valikon Yrityksen tiedot -näytöltä.



Samalta sivulta kannattaa valita "Vastaanota Finvoice versiota 2" -valintalaatikko, jotta ohjelma näyttää vastaanotetun verkkolaskun siinnä Finvoice -version muodossa, jossa verkkolasku on lähetetty.



Tunnukset Laskuttajat -näytölle

Maventan verkkopalvelusta kopioidaan API-avain ja Yrityksen UUID -tunnukset Webwakan Laskuttajat -näytölle laskuttajan Verkkolaskun lähetys -tietoihin. Verkkolaskujen lähettäminen Maventan kautta on maksullinen lisäpalvelu, joten käyttäjän täytyy valita myös valintalaatikko, jonka valinta osoittaa, että käyttäjä hyväksyy lisäpalvelun käytön veloituksen. Tunnukset voi tallentaa ja lisäpalvelun ottaa käyttöön, kun valintalaatikko on valittu. Samalla Verkkolaskun lähetys -tietoihin tulee lisätä laskuttajan verkkolaskuosoite ja verkkolaskuvälittäjäksi Maventa Oy.



Kun laskuttajan tietoihin on tallennettu tarvittavat Verkkolaskun lähetystiedot, myyntilaskun voi lähettää Maventan kautta verkkolaskuna vastaanottajalle Webwakan Myyntilaskut -osion Lähetettävät -näytöltä.