WebWakka -käyttöohje

5.1.3 Lähetys: Lähetä verkkolaskuja

Verkkolaskujen lähetys vaatii pankkiyhteyden. Lisäksi pankin kanssa tehtyyn sopimukseen täytyy sisältyä verkkolaskujen lähetys- toiminto.

Kun Webwakkaan on luotu pankkiyhteys (ohje luvussa 5.5 Luo uusi pankkiyhteys) ja myyntilaskut on luotu Myyntilaskut-osiossa (ohje luvussa 2.2 Myyntilaskut), pankkiosiossa voi lähettää verkkolaskuja. (Pankki -> Lähetä verkkolaskuja).



Jo ennen myyntilaskun luontia, verkkolaskun vastaanottajan tiedot tulee kirjata huolella Kirjanpidon Perustiedot-> Asiakasrekisteri-näytöllä. Etenkin verkkolaskuosoite ja verkkolaskunvälittäjä ovat pakollisia tietoja. Samoin laskuttajan tietoihin (Perustiedot -> Laskuttaja) tulee lisätä verkkolaskuosoite ja verkkolaskunvälittäjäY-tunnuksen lisäksi.


Myyntilasku luodaan, tallennetaan ja hyväksytään. Tämän jälkeen myyntilasku näkyy Myyntilaskut-osion Lähetettävät-näytöllä, jossa laskun voi tulostaa tai tallentaa ja liittää esim. sähköpostin liitteeksi. Kun Laskun tila on Hyväksytty, lasku näkyy myös pankkiosiossa Lähetä verkkolaskuja –näytöllä.  Jos lähetettävä verkkolasku halutaan tulostaa ennen lähetystä Myyntilaskut-osiossa, laskua ei pidä merkitä lähetetyksi tulostuksen yhteydessä. Ohjelma kysyy laskua tulostettaessa, merkitäänkö lasku lähetetyksi? Vastaukseksi tulee klikata Peruuta -painiketta, jotta laskun tila säilyy Hyväksyttynä eikä muutu Lähetetyksi.



Pankkiosion Lähetä verkkolaskuja -ikonista Lähetettävien verkkolaskujen valinta -näytöllä valitaan verkkolaskuna lähetettävä lasku tai laskut. Valitut laskut näkyvät ruudun alareunassa Yhteenveto lähetettävistä verkkolaskuista -otsikon alla. Kun klikkaa Lähetä valitut laskut –painiketta, ohjelma vielä varmistaa Haluatko varmasti lähettää verkkolaskut? Ok-painikkeesta ohjelma lähettää verkkolaskut.

Jos Lähetä verkkolaskuja –näytöllä ei näy listaa tallennetuista lähettämättömistä myyntilaskuista, varmista Pankkiyhteyden asetuksista, että myyntilaskuun valitun laskuttajan tilinumero on kytketty pankkiyhteyteen.